Escolab

Èxit de participació a la Trobada de la Comunitat Escolab

Mes de 60 persones van participar el proppassat 30 de març a la Trobada anual de la Comunitat Escolab celebrada a l'IDIBAPS, per parlar de com millorar les activitats del programa

Amb l'objectiu principal d'iniciar un procés de reflexió compartida per millorar les activitats Escolab, professorat i personal de recerca ens hem trobat per tal de dialogar i intercanviar opinions sobre els objectius reals del perquè fem les activitats o per què hi portem els nostres alumnes.

Dinamitzada per la Digna Couso, directora del CRECIM-UAB, la jornada s'ha estructurat en tres parts: una presentació del perquè de la Trobada, una dinàmica de reflexió i una cloenda.

 

I. Per què una trobada de la comunitat Escolab?

Quin és el punt de partida de la reflexió que ens proposem i quines són les inquietuds d’investigadors i docents?

En la present edició d'EscoLab s'ha dut a terme el curs de formació de 15 h per al professorat “El disseny de preguntes investigables a secundària: preparant els alumnes per a la participació ciutadana en la recerca a través de visites EscoLaben el qual es va iniciar ja una reflexió sobre per què visitar un centre de recerca amb alumnes des de la perspectiva RRI, es van donar eines per fomentar que els alumnes facin bones preguntes i preguntes investigables (i participin al concurs “Tinc una idea”) i també es va treballar cap al disseny d’alguna activitat pre, durant i post visita. Aquest curs ens ha servit per iniciar aquest procés de reflexió compartit.

De què volem parlar i què volem aconseguir? Els centres de recerca volen conèixer les expectatives del professorat quan visiten les seves institucions i per altra banda, estan interessats a obtenir idees clau per millorar i/o dissenyar les seves activitats. Per part del professorat, els interessa poder donar valor a les visites, millorar l’aprofitament i la motivació dels seus alumnes, i per tant, sol·licita més recursos per treballar a l’aula.

Les diferents activitats d’Escolab tenen la seva idiosincràsia i es fan per algun motiu, que no sempre és evident o explícit en l'oferta de l'activitat, pels docents que la trien, o inclús per l’investigador/a que ho porta a terme al final. Saber, però, quins són els objectius reals de cada activitat i les expectatives i necessitats dels docents és imprescindible per poder avaluar, millorar o simplement reflexionar sobre la seva avinentesa o la necessitat de fer petits canvis.

 

II. Per què fem/assistim a les activitats Escolab? Dinàmica de reflexió "Definint objectius i identificant punts de millora"

Dividits en 5 grups de treball, personal de recerca i docents hem conversat i dialogat respecte als objectius de la nostra participació en el programa. Els grups s'han dividit en funció de la tipologia de les activitats més comunes d'Escolab: tallers experimentals, visites amb demostracions o xerrades amb visita guiada.

Els objectius sorgits s'han classificat en tres dimensions principals: alfabetització científica, vocacions científiques i foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

Podeu llegir els resultats de la dinàmica aquí:  Resultats de la dinàmica

 

III. Com podem seguir millorant EscoLab? Propostes de futur

Cap a on volem que vagi EscoLab?

Emfatitzar la RRI. Apoderament dels alumnes per a la participació present i futura, de forma activa, crítica i informada, en la recerca.

Promoure l'alfabetització científica. Promoure la pràctica científica. Saber de ciència (conceptes, idees...) i sobre ciència (tècniques, procediments...). Potenciar les eines d'aprenentatge (explorar, convidar, confrontar, discutir, consensuar, participar, contextualitzar...)

Possibilitar les vocacions. L’aspiració és un factor important, s’aspira a allò que es coneix (orientació, professionalització,…). Les alumnes i l’alumnat en desavantatge sovint pensen “que no és per ells” o que “no valen”. Mostrar els perfils més diversos dels que disposem (identitat). Contribuir a la sensació d’èxit i satisfacció pel repte aconseguit (autoeficàcia). No contribuir als estereotips (desmitificar).

 

Com podem aprofundir en aquestes idees? L’Equip d’Escolab proposa de cara a l’any vinent, una formació per a investigadors / divulgadors de la ciència i per al professorat: 

Curs per al personal de recerca. Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica; proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats; compartint recursos: guies, toolkits,…

Curs per a docents amb certificació oficial. Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny material didàctic).

 

Hem acabat la Trobada coneixent-nos una mica millor a l’estona del pica-pica final.

 

 

El nostre agraïment a l'IDIBAPS per cedir els seus espais a la Trobada.

 


Comparteix!

Altres


Consulta les propostes d'Escolab fins al juny!

 

Benvolguts/des Escolabers,

 

El final del curs Escolab s'apropa, però encara teniu l'oportunitat de...


Celebra la Setmana Mundial del Cervell amb Escolab!

 

Un any més, Escolab se suma a la celebració de la Setmana Mundial del Cervell, amb noves propostes d'activitats...


18a edició del programa Escolab, participa-hi!

Benvolguts/des Escolabers,

Després del sorteig d’activitats anual celebrat al setembre, el programa Escolab ha arrencat amb força un curs...


Obertura de la inscripció al programa d'activitats Escolab 2023-2024

Us donem la benvinguda al nou curs Escolab 2023-2024!

 

Divendres 8 de setembre s'obre la inscripcióEscolab us desitja unes bones vacances d'estiu!

 

Benvolgudes i benvolguts escolabers, 

 

Un estiu més, acomiadem una nova edició del programa Escolab amb ganes de retrobar-nos al setembre...


Escolab: "La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca", una jornada amb mirada inclusiva

 

El passat dimecres 28 de juny, vam celebrar la jornada "La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca" sobre...


Inscripció a la jornada Escolab “La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca”

Benvolguts/des Escolabers,

 

Ens complau convidar-vos a la jornada sobre l'atenció a la diversitat funcional en les activitats...


Save the date | Jornada Escolab “La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca”

 

Què hauria de tenir en compte per dissenyar una activitat de forma inclusiva al meu centre de recerca?

Com la podria adaptar per a...


Escolab Meets, descobreix recerca en salut

 

El passat 7 d’abril es va celebrar el Dia Mundial de la Salut


Apunta't a la Setmana Mundial del Cervell!

Del 13 al 19 de març celebrem, un any més, la Setmana Mundial del Cervell amb noves...


+Veure més