Escolab

Èxit de participació a la Trobada de la Comunitat Escolab

Mes de 60 persones van participar el proppassat 30 de març a la Trobada anual de la Comunitat Escolab celebrada a l'IDIBAPS, per parlar de com millorar les activitats del programa

Amb l'objectiu principal d'iniciar un procés de reflexió compartida per millorar les activitats Escolab, professorat i personal de recerca ens hem trobat per tal de dialogar i intercanviar opinions sobre els objectius reals del perquè fem les activitats o per què hi portem els nostres alumnes.

Dinamitzada per la Digna Couso, directora del CRECIM-UAB, la jornada s'ha estructurat en tres parts: una presentació del perquè de la Trobada, una dinàmica de reflexió i una cloenda.

 

I. Per què una trobada de la comunitat Escolab?

Quin és el punt de partida de la reflexió que ens proposem i quines són les inquietuds d’investigadors i docents?

En la present edició d'EscoLab s'ha dut a terme el curs de formació de 15 h per al professorat “El disseny de preguntes investigables a secundària: preparant els alumnes per a la participació ciutadana en la recerca a través de visites EscoLaben el qual es va iniciar ja una reflexió sobre per què visitar un centre de recerca amb alumnes des de la perspectiva RRI, es van donar eines per fomentar que els alumnes facin bones preguntes i preguntes investigables (i participin al concurs “Tinc una idea”) i també es va treballar cap al disseny d’alguna activitat pre, durant i post visita. Aquest curs ens ha servit per iniciar aquest procés de reflexió compartit.

De què volem parlar i què volem aconseguir? Els centres de recerca volen conèixer les expectatives del professorat quan visiten les seves institucions i per altra banda, estan interessats a obtenir idees clau per millorar i/o dissenyar les seves activitats. Per part del professorat, els interessa poder donar valor a les visites, millorar l’aprofitament i la motivació dels seus alumnes, i per tant, sol·licita més recursos per treballar a l’aula.

Les diferents activitats d’Escolab tenen la seva idiosincràsia i es fan per algun motiu, que no sempre és evident o explícit en l'oferta de l'activitat, pels docents que la trien, o inclús per l’investigador/a que ho porta a terme al final. Saber, però, quins són els objectius reals de cada activitat i les expectatives i necessitats dels docents és imprescindible per poder avaluar, millorar o simplement reflexionar sobre la seva avinentesa o la necessitat de fer petits canvis.

 

II. Per què fem/assistim a les activitats Escolab? Dinàmica de reflexió "Definint objectius i identificant punts de millora"

Dividits en 5 grups de treball, personal de recerca i docents hem conversat i dialogat respecte als objectius de la nostra participació en el programa. Els grups s'han dividit en funció de la tipologia de les activitats més comunes d'Escolab: tallers experimentals, visites amb demostracions o xerrades amb visita guiada.

Els objectius sorgits s'han classificat en tres dimensions principals: alfabetització científica, vocacions científiques i foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

Podeu llegir els resultats de la dinàmica aquí:  Resultats de la dinàmica

 

III. Com podem seguir millorant EscoLab? Propostes de futur

Cap a on volem que vagi EscoLab?

Emfatitzar la RRI. Apoderament dels alumnes per a la participació present i futura, de forma activa, crítica i informada, en la recerca.

Promoure l'alfabetització científica. Promoure la pràctica científica. Saber de ciència (conceptes, idees...) i sobre ciència (tècniques, procediments...). Potenciar les eines d'aprenentatge (explorar, convidar, confrontar, discutir, consensuar, participar, contextualitzar...)

Possibilitar les vocacions. L’aspiració és un factor important, s’aspira a allò que es coneix (orientació, professionalització,…). Les alumnes i l’alumnat en desavantatge sovint pensen “que no és per ells” o que “no valen”. Mostrar els perfils més diversos dels que disposem (identitat). Contribuir a la sensació d’èxit i satisfacció pel repte aconseguit (autoeficàcia). No contribuir als estereotips (desmitificar).

 

Com podem aprofundir en aquestes idees? L’Equip d’Escolab proposa de cara a l’any vinent, una formació per a investigadors / divulgadors de la ciència i per al professorat: 

Curs per al personal de recerca. Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica; proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats; compartint recursos: guies, toolkits,…

Curs per a docents amb certificació oficial. Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny material didàctic).

 

Hem acabat la Trobada coneixent-nos una mica millor a l’estona del pica-pica final.

 

 

El nostre agraïment a l'IDIBAPS per cedir els seus espais a la Trobada.

 


Comparteix!


Últims comentaris

ipesquera@ · 13/02/2018 15:50 · Releacionada amb l'activitat "El misteriós món de les proteïnes"

EMT Granollers

cperezr@ · 01/02/2018 11:43 · Releacionada amb l'activitat "La recerca (biomèdica) com a sortida professional."

Hola, ara us enviem un mail amb totes les indicacions.

angelsbayo12@ · 31/01/2018 10:31 · Releacionada amb l'activitat "La recerca (biomèdica) com a sortida professional."

us escric en nom d'en Alexis Albelda de l'institut Banús per veure com quedem per la sortida que tenim pel proper 12 de febrer, em cal confirmar l'hora 15,30? I el lloc de trobada. Gràcies,

mtallad3@ · 30/01/2018 19:37 · Releacionada amb l'activitat "Programació mòbils Android"

Podenm disposar d'aquesta activitat per 2 o 3 grups el mateix dia 21/03/2018? Seriem uns 50 alumnes com a molt

lolyft@ · 09/01/2018 18:40

Me podéis decir como acceder a las nuevas actividades de 2018?

+ Veure més comentaris




Altres


Setmana mundial del cervell del 12 al 16 de març

Barcelona celebra un any més la Setmana Mundial del Cervell del 12 al 16 de març. De nou, els científics i les científiques ofereixen visites als seus centres de recerca...


Elles tenen el poder de canviar el món

 

El 2015 l'Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l'11 de febrer com el Dia Internacional de la dona i la nena a la...


Llocs emblemàtics de Barcelona amb molta recerca

 

Amb Escolab podeu descobrir llocs simbòlics de Barcelona que contenen molta recerca.

Alguns han inspirat novel·les famoses, com el darrer llibre "Origen" de Dan Brown! Visita al...


Nou any! Nous tallers!

 

L'any 2018 ens arriba amb més propostes EscoLab per a tots vosaltres.

No perdeu l'ocasió d'entrar en un d'aquests laboratoris de recerca que han preparat visites i tallers...


Bon Nadal i bon any 2018

 

L'any 2018 ens arriba amb més propostes EscoLab per a tots vosaltres. Noves activitats i nous laboratoris que obren les seves portes perquè els visiteu amb l'alumnat. Trobareu l'oferta ampliada...


Tenim una idea!

 

El concurs Tenim una idea!, és una iniciativa d’EscoLab per a fomentar la participació activa dels estudiants en...


Preguntes freqüents

 

Tens dubtes sobre el sistema de reserves d'EscoLab?

Has rebut la confirmació de la teva reserva i no saps què cal fer abans de fer la visita?

Saps com...


Activitats alliberades i llistes d'espera

 

 

Les activitats lliures o alliberades poden ser reservades directament a través del web.

Al llistat d'activitats, les identificareu amb...


Tot a punt per al nou curs EscoLab!

 

Ja està a punt la nova edició d'Escolab amb més activitats i nous centres de recerca! 

El període d’inscripció al sorteig s’iniciarà el...


Guanyadors del IV Concurs Tinc una idea!

 

Avui, 15 de juny de 2017, s'han lliurat els premis del IV Concurs Tinc una idea! a la sala d'actes de l'Institut Municipal d’Educació de...


+Veure més