Escolab

Èxit de participació a la Trobada de la Comunitat Escolab

Mes de 60 persones van participar el proppassat 30 de març a la Trobada anual de la Comunitat Escolab celebrada a l'IDIBAPS, per parlar de com millorar les activitats del programa

Amb l'objectiu principal d'iniciar un procés de reflexió compartida per millorar les activitats Escolab, professorat i personal de recerca ens hem trobat per tal de dialogar i intercanviar opinions sobre els objectius reals del perquè fem les activitats o per què hi portem els nostres alumnes.

Dinamitzada per la Digna Couso, directora del CRECIM-UAB, la jornada s'ha estructurat en tres parts: una presentació del perquè de la Trobada, una dinàmica de reflexió i una cloenda.

 

I. Per què una trobada de la comunitat Escolab?

Quin és el punt de partida de la reflexió que ens proposem i quines són les inquietuds d’investigadors i docents?

En la present edició d'EscoLab s'ha dut a terme el curs de formació de 15 h per al professorat “El disseny de preguntes investigables a secundària: preparant els alumnes per a la participació ciutadana en la recerca a través de visites EscoLaben el qual es va iniciar ja una reflexió sobre per què visitar un centre de recerca amb alumnes des de la perspectiva RRI, es van donar eines per fomentar que els alumnes facin bones preguntes i preguntes investigables (i participin al concurs “Tinc una idea”) i també es va treballar cap al disseny d’alguna activitat pre, durant i post visita. Aquest curs ens ha servit per iniciar aquest procés de reflexió compartit.

De què volem parlar i què volem aconseguir? Els centres de recerca volen conèixer les expectatives del professorat quan visiten les seves institucions i per altra banda, estan interessats a obtenir idees clau per millorar i/o dissenyar les seves activitats. Per part del professorat, els interessa poder donar valor a les visites, millorar l’aprofitament i la motivació dels seus alumnes, i per tant, sol·licita més recursos per treballar a l’aula.

Les diferents activitats d’Escolab tenen la seva idiosincràsia i es fan per algun motiu, que no sempre és evident o explícit en l'oferta de l'activitat, pels docents que la trien, o inclús per l’investigador/a que ho porta a terme al final. Saber, però, quins són els objectius reals de cada activitat i les expectatives i necessitats dels docents és imprescindible per poder avaluar, millorar o simplement reflexionar sobre la seva avinentesa o la necessitat de fer petits canvis.

 

II. Per què fem/assistim a les activitats Escolab? Dinàmica de reflexió "Definint objectius i identificant punts de millora"

Dividits en 5 grups de treball, personal de recerca i docents hem conversat i dialogat respecte als objectius de la nostra participació en el programa. Els grups s'han dividit en funció de la tipologia de les activitats més comunes d'Escolab: tallers experimentals, visites amb demostracions o xerrades amb visita guiada.

Els objectius sorgits s'han classificat en tres dimensions principals: alfabetització científica, vocacions científiques i foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

Podeu llegir els resultats de la dinàmica aquí:  Resultats de la dinàmica

 

III. Com podem seguir millorant EscoLab? Propostes de futur

Cap a on volem que vagi EscoLab?

Emfatitzar la RRI. Apoderament dels alumnes per a la participació present i futura, de forma activa, crítica i informada, en la recerca.

Promoure l'alfabetització científica. Promoure la pràctica científica. Saber de ciència (conceptes, idees...) i sobre ciència (tècniques, procediments...). Potenciar les eines d'aprenentatge (explorar, convidar, confrontar, discutir, consensuar, participar, contextualitzar...)

Possibilitar les vocacions. L’aspiració és un factor important, s’aspira a allò que es coneix (orientació, professionalització,…). Les alumnes i l’alumnat en desavantatge sovint pensen “que no és per ells” o que “no valen”. Mostrar els perfils més diversos dels que disposem (identitat). Contribuir a la sensació d’èxit i satisfacció pel repte aconseguit (autoeficàcia). No contribuir als estereotips (desmitificar).

 

Com podem aprofundir en aquestes idees? L’Equip d’Escolab proposa de cara a l’any vinent, una formació per a investigadors / divulgadors de la ciència i per al professorat: 

Curs per al personal de recerca. Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica; proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats; compartint recursos: guies, toolkits,…

Curs per a docents amb certificació oficial. Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny material didàctic).

 

Hem acabat la Trobada coneixent-nos una mica millor a l’estona del pica-pica final.

 

 

El nostre agraïment a l'IDIBAPS per cedir els seus espais a la Trobada.

 


Comparteix!


Últims comentaris

dvirgili@ · 24/10/2018 15:15 · Releacionada amb l'activitat "Si les societats estan vives, es mouen"

Bon dia, Hem reservat l'activitat (Escola Sant Gregori), però vaig introduir una proposta de data que no estava dins del rang proposat. M'agradaria corregir-la i passar-la al 14 de gener, si és possible. No he pogut contactar amb el Centre d'Estudis de Moviments Socials via la UPF. Gràcies,

gemma.llaverias@ · 19/10/2018 14:40 · Releacionada amb l'activitat "Ciència al carrer: descobreix la recerca biomèdica a l'IDIBAPS"

Moltes gràcies!

mcartan4@ · 18/10/2018 19:55 · Releacionada amb l'activitat "Ciència al carrer: descobreix la recerca biomèdica a l'IDIBAPS"

Aquestes visites són molt necessàries i motivadores pels alumnes de batxillerat de ciències, els desperta l'interès per la recerca, ho veuen en directe i els fa perdre la por al desconegut. Per a molts, pot ser el detonant per a decidir-se a fer una carrera d'aquestes característiques i per a d'altres, que potser ho dubtaven, els pot ajudar a veure que el seu camí és un altre. Per als professors és una eina incentivadora a l'hora d'impartir la matèria. Moltes gràcies pel vostre esforç!

fmarti82@ · 01/10/2018 20:16 · Releacionada amb l'activitat "La Vida a través del Microscopi"

és una activitat que s'adapta al contingut del curs que fan els alumnes a l'aula

bduran@ · 01/10/2018 19:20 · Releacionada amb l'activitat "Fes de restaurador per un dia al Museu de Ciències Naturals de Barcelona. "

Bona tarda, volia anul.lar l'activitat de fer de redtaurador, perquè els alumnes de 4rt Eso aquell dia ja tenen una activitat i és imposdible cofer-ho. Moltes gràcies i disculpeu les molesties.

+ Veure més comentaris




Altres


Preguntes frequents

 

Has rebut la confirmació de la teva reserva i no saps què cal fer abans de fer la visita?

Saps com pots anul·lar una reserva?

Si l'activitat que t'interessa ja...


Èxit de convocatòria en la 12ª edició d'EscoLab!

 

Aquest setembre s'han ofert 207 activitats diferents organitzades per 80 laboratoris de recerca d'àmbits científics molt diversos.

En aquests moments, el 79% del...


El període d'inscripcions al sorteig de les activitats d'EscoLab finalitza aquest dissabte 22 de setembre

 

Els professors i professores interessats en participar amb el seu alumnat en el programa EscoLab, ja poden consultar l’ampli ventall d’activitats del proper curs. En aquesta edició, més...


Coneix el curs CONNECTEM RECERCA I AULA a l'acte de presentació d'EscoLab 2018/19

 

Vine a l'acte de presentació del Programa EscoLab on t'explicarem, entre altres novetats del programa, en què consisteix el curs Connectem recerca i aula de cocreació de recursos...


Presentació del Programa EscoLab 2018/19

El pròxim 18 de setembre a les 17 h, EscoLab presenta el seu programa a tot el professorat interessat

 

Per tal de conèixer tots els detalls del programa, així com les seves accions associades,...


Arrenca amb força la nova edició d'EscoLab

 

Els professors i professores interessats en participar amb el seu alumnat en el programa EscoLab, ja poden consultar l’ampli ventall d’activitats del proper curs. En aquesta edició, més de 80...


Guanyadors del Concurs Tenim una idea!

 

El dissabte 9 de juny de 2018, s'han lliurat els premis de la Vè Edició del Concurs d'Escolab: Tenim una idea! 

 

Els premiats han estat els...


Finalistes del concurs Tenim una idea!

 

Aquestes són les idees finalistes de la Vª edició del concurs d'EscoLab Tenim una idea!:

 

CATEGORIA 1r i 2n d’ESO:

Categoria deserta.

...


Volem millorar el món que ens envolta! Tenim una idea!, i la volem explicar!

 

Concurs Tenim una idea!

Consulta les idees finalistes de les edicions anteriors del concurs a recursos 

Consulta 


AMPLIEM DE NOU EL TERMINI per a participar en el Concurs Tenim una idea! fins al 21 de maig

El concurs Tenim una idea! vol fomentar la participació activa dels estudiants en la recerca real a través de la proposta d’idees investigables.

...


+Veure més