Escolab

Resultats de la Trobada de la Comunitat Escolab i propostes de futur

La dinàmica de reflexió “Definint objectius i identificant punts de millora” recull les impressions dels principals implicats en l'iniciativa EscoLab: professorat i representants dels Centres de Recerca.

En la dinàmica*, es va demanar als participants que reflexionessin sobre quins consideraven que eren els objectius principals de la seva participació en la iniciativa Escolab: per què triaven (en el cas del professorat) o per què oferien (en el cas dels centres de recerca) aquest tipus d’activitat. Alhora, també se’ls va demanar que indiquessin possibles punts de millora per a la iniciativa, basant-se en la seva pròpia experiència.

Objectius i punts de millora van ser compartits entre els participants, classificant-se els mateixos en tres dimensions principals: Alfabetització científica, Vocacions Científiques i Foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

 

Objectius 

Quant als objectius de la iniciativa EscoLab, la majoria de participants van fer referència a aspectes relacionats principalment amb l’Alfabetització científica i el foment de les Vocacions cientificotècniques.

En el cas de l’Alfabetització, els participants van fer èmfasi en el valor afegit de la iniciativa quant al reconeixement del valor cultural i patrimonial de la recerca del nostre país, destacant que la participació de l’alumnat en les activitats EscoLab permetia apropar-los a la recerca local, fent valdre el caràcter punter i internacional d'aquesta. Alhora, es va destacar (principalment per part del professorat), el valor de les activitats en complementar el que ja es feia a l’aula, principalment aportant una visió més real de la teoria treballada a l’escola i permetent reflexionar sobre la naturalesa de la pràctica científica.

Pel que fa a les Vocacions, molts dels participants van afirmar que la participació en la iniciativa ajudava a motivar l’alumnat i atreure’l cap a les vocacions científiques i tècniques, tot i que no s’especificava com. També es va destacar la rellevància del contacte amb els centres de recerca per tal d’ampliar la visió dels i de les joves sobre les ciències en general i sobre les sortides professionals en concret.

D’altra banda, i en relació a la promoció de la RRI, els participants van valorar de la mateixa forma aspectes com la possibilitat de veure el valor social de la recerca, permetre la participació de la societat en la recerca i el fet de veure l’oferta d’aquestes iniciatives com una manera de fer un retorn a la societat dels esforços dedicats a la recerca.

Finalment, els participants van destacar altres aspectes més generals, com per exemple el fet que el contacte amb institucions punteres amb, per exemple, departaments de comunicació professionalitzats, permetien a les escoles agafar noves idees per tal de modernitzar la seva forma de funcionar.

 

Punts de millora

Pel que fa als punts de millora, la majoria de reflexions van fer referència de nou a aspectes lligats amb l’Alfabetització científica. En menor mesura, es va parlar també de les vocacions mentre que la resta de propostes tenien un caràcter més global.

Respecte a l’Alfabetització, tant professorat com representants dels centres de recerca van coincidir en la necessitat de poder adaptar millor l’oferta dels centres al nivell/necessitats de l’alumnat (per exemple al tipus de vocabulari a utilitzar o els continguts a tractar). En aquest sentit, es demanava un acompanyament dels responsables dels centres quant a didàctica i/o comunicació. Alhora, i en el cas del professorat, es va demanar ampliar la part pràctica de les visites, proposant una combinació equilibrada entre el format visita i el format tallers.

D’altra banda, respecte les Vocacions, alguns dels aspectes destacats van ser la necessitat d’emfatitzar la informació quan a recorreguts i sortides professionals de les persones que treballen en els centres de recerca. També es va demanar poder augmentar la presència de dones per tal de poder incidir en les vocacions de les noies.

Finalment, i sobre aspectes generals de millora, tant els docents com els responsables de l’oferta de les activitats van destacar la necessitat de millorar el treball previ abans de la visita, que permeti preparar a l’alumnat però també proposant un major contacte entre centre de recerca i professorat que pugui allargar-se també durant les visites. També es menciona la possibilitat de proposar treball posterior a les visites per tal d’aprofundir-hi i treure’n el màxim profit. El professorat, a més, va sol·licitar poder tenir una mica més d’informació sobre els continguts i objectius de les sessions i més facilitats logístiques (sense especificar) per poder fer les visites. D’altra banda, els responsables dels centres de recerca estaven interessats a saber si les accions portades a terme tenien els resultats esperats.

 

Com podem aprofundir en aquestes idees?

El programa EscoLab, en funció dels resultats d'aquesta dinàmica i els seus objectius propis, proposa dos cursos de formació per a la próxima edició:

  • Curs dirigit al personal de centres de recerca (primera edició)

–Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica,...

–Proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats

–Compartint recursos: guies, toolkits,…

  • Curs dirigit al professorat (segona edició)

–Certificació oficial

–Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny de material didàctic)

 

Finalment, i com a resultat del treball, s'elaborarà un protocol de bones pràctiques amb recursos útils per a tothom.

 

Moltes gràcies a tots el que hi vàreu participar! i a l'IDIBAPS per cedir els seus espais.

 

*Dinàmica dissenyada pel CRECIM-UAB, centre de recerca dirigit per Digna Couso.


Comparteix!


Últims comentaris

dvirgili@ · 24/10/2018 15:15 · Releacionada amb l'activitat "Si les societats estan vives, es mouen"

Bon dia, Hem reservat l'activitat (Escola Sant Gregori), però vaig introduir una proposta de data que no estava dins del rang proposat. M'agradaria corregir-la i passar-la al 14 de gener, si és possible. No he pogut contactar amb el Centre d'Estudis de Moviments Socials via la UPF. Gràcies,

gemma.llaverias@ · 19/10/2018 14:40 · Releacionada amb l'activitat "Ciència al carrer: descobreix la recerca biomèdica a l'IDIBAPS"

Moltes gràcies!

mcartan4@ · 18/10/2018 19:55 · Releacionada amb l'activitat "Ciència al carrer: descobreix la recerca biomèdica a l'IDIBAPS"

Aquestes visites són molt necessàries i motivadores pels alumnes de batxillerat de ciències, els desperta l'interès per la recerca, ho veuen en directe i els fa perdre la por al desconegut. Per a molts, pot ser el detonant per a decidir-se a fer una carrera d'aquestes característiques i per a d'altres, que potser ho dubtaven, els pot ajudar a veure que el seu camí és un altre. Per als professors és una eina incentivadora a l'hora d'impartir la matèria. Moltes gràcies pel vostre esforç!

fmarti82@ · 01/10/2018 20:16 · Releacionada amb l'activitat "La Vida a través del Microscopi"

és una activitat que s'adapta al contingut del curs que fan els alumnes a l'aula

bduran@ · 01/10/2018 19:20 · Releacionada amb l'activitat "Fes de restaurador per un dia al Museu de Ciències Naturals de Barcelona. "

Bona tarda, volia anul.lar l'activitat de fer de redtaurador, perquè els alumnes de 4rt Eso aquell dia ja tenen una activitat i és imposdible cofer-ho. Moltes gràcies i disculpeu les molesties.

+ Veure més comentaris




Altres


Preguntes frequents

 

Has rebut la confirmació de la teva reserva i no saps què cal fer abans de fer la visita?

Saps com pots anul·lar una reserva?

Si l'activitat que t'interessa ja...


Èxit de convocatòria en la 12ª edició d'EscoLab!

 

Aquest setembre s'han ofert 207 activitats diferents organitzades per 80 laboratoris de recerca d'àmbits científics molt diversos.

En aquests moments, el 79% del...


El període d'inscripcions al sorteig de les activitats d'EscoLab finalitza aquest dissabte 22 de setembre

 

Els professors i professores interessats en participar amb el seu alumnat en el programa EscoLab, ja poden consultar l’ampli ventall d’activitats del proper curs. En aquesta edició, més...


Coneix el curs CONNECTEM RECERCA I AULA a l'acte de presentació d'EscoLab 2018/19

 

Vine a l'acte de presentació del Programa EscoLab on t'explicarem, entre altres novetats del programa, en què consisteix el curs Connectem recerca i aula de cocreació de recursos...


Presentació del Programa EscoLab 2018/19

El pròxim 18 de setembre a les 17 h, EscoLab presenta el seu programa a tot el professorat interessat

 

Per tal de conèixer tots els detalls del programa, així com les seves accions associades,...


Arrenca amb força la nova edició d'EscoLab

 

Els professors i professores interessats en participar amb el seu alumnat en el programa EscoLab, ja poden consultar l’ampli ventall d’activitats del proper curs. En aquesta edició, més de 80...


Guanyadors del Concurs Tenim una idea!

 

El dissabte 9 de juny de 2018, s'han lliurat els premis de la Vè Edició del Concurs d'Escolab: Tenim una idea! 

 

Els premiats han estat els...


Finalistes del concurs Tenim una idea!

 

Aquestes són les idees finalistes de la Vª edició del concurs d'EscoLab Tenim una idea!:

 

CATEGORIA 1r i 2n d’ESO:

Categoria deserta.

...


Volem millorar el món que ens envolta! Tenim una idea!, i la volem explicar!

 

Concurs Tenim una idea!

Consulta les idees finalistes de les edicions anteriors del concurs a recursos 

Consulta 


AMPLIEM DE NOU EL TERMINI per a participar en el Concurs Tenim una idea! fins al 21 de maig

El concurs Tenim una idea! vol fomentar la participació activa dels estudiants en la recerca real a través de la proposta d’idees investigables.

...


+Veure més