Escolab

Resultats de la Trobada de la Comunitat Escolab i propostes de futur

La dinàmica de reflexió “Definint objectius i identificant punts de millora” recull les impressions dels principals implicats en l'iniciativa EscoLab: professorat i representants dels Centres de Recerca.

En la dinàmica*, es va demanar als participants que reflexionessin sobre quins consideraven que eren els objectius principals de la seva participació en la iniciativa Escolab: per què triaven (en el cas del professorat) o per què oferien (en el cas dels centres de recerca) aquest tipus d’activitat. Alhora, també se’ls va demanar que indiquessin possibles punts de millora per a la iniciativa, basant-se en la seva pròpia experiència.

Objectius i punts de millora van ser compartits entre els participants, classificant-se els mateixos en tres dimensions principals: Alfabetització científica, Vocacions Científiques i Foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

 

Objectius 

Quant als objectius de la iniciativa EscoLab, la majoria de participants van fer referència a aspectes relacionats principalment amb l’Alfabetització científica i el foment de les Vocacions cientificotècniques.

En el cas de l’Alfabetització, els participants van fer èmfasi en el valor afegit de la iniciativa quant al reconeixement del valor cultural i patrimonial de la recerca del nostre país, destacant que la participació de l’alumnat en les activitats EscoLab permetia apropar-los a la recerca local, fent valdre el caràcter punter i internacional d'aquesta. Alhora, es va destacar (principalment per part del professorat), el valor de les activitats en complementar el que ja es feia a l’aula, principalment aportant una visió més real de la teoria treballada a l’escola i permetent reflexionar sobre la naturalesa de la pràctica científica.

Pel que fa a les Vocacions, molts dels participants van afirmar que la participació en la iniciativa ajudava a motivar l’alumnat i atreure’l cap a les vocacions científiques i tècniques, tot i que no s’especificava com. També es va destacar la rellevància del contacte amb els centres de recerca per tal d’ampliar la visió dels i de les joves sobre les ciències en general i sobre les sortides professionals en concret.

D’altra banda, i en relació a la promoció de la RRI, els participants van valorar de la mateixa forma aspectes com la possibilitat de veure el valor social de la recerca, permetre la participació de la societat en la recerca i el fet de veure l’oferta d’aquestes iniciatives com una manera de fer un retorn a la societat dels esforços dedicats a la recerca.

Finalment, els participants van destacar altres aspectes més generals, com per exemple el fet que el contacte amb institucions punteres amb, per exemple, departaments de comunicació professionalitzats, permetien a les escoles agafar noves idees per tal de modernitzar la seva forma de funcionar.

 

Punts de millora

Pel que fa als punts de millora, la majoria de reflexions van fer referència de nou a aspectes lligats amb l’Alfabetització científica. En menor mesura, es va parlar també de les vocacions mentre que la resta de propostes tenien un caràcter més global.

Respecte a l’Alfabetització, tant professorat com representants dels centres de recerca van coincidir en la necessitat de poder adaptar millor l’oferta dels centres al nivell/necessitats de l’alumnat (per exemple al tipus de vocabulari a utilitzar o els continguts a tractar). En aquest sentit, es demanava un acompanyament dels responsables dels centres quant a didàctica i/o comunicació. Alhora, i en el cas del professorat, es va demanar ampliar la part pràctica de les visites, proposant una combinació equilibrada entre el format visita i el format tallers.

D’altra banda, respecte les Vocacions, alguns dels aspectes destacats van ser la necessitat d’emfatitzar la informació quan a recorreguts i sortides professionals de les persones que treballen en els centres de recerca. També es va demanar poder augmentar la presència de dones per tal de poder incidir en les vocacions de les noies.

Finalment, i sobre aspectes generals de millora, tant els docents com els responsables de l’oferta de les activitats van destacar la necessitat de millorar el treball previ abans de la visita, que permeti preparar a l’alumnat però també proposant un major contacte entre centre de recerca i professorat que pugui allargar-se també durant les visites. També es menciona la possibilitat de proposar treball posterior a les visites per tal d’aprofundir-hi i treure’n el màxim profit. El professorat, a més, va sol·licitar poder tenir una mica més d’informació sobre els continguts i objectius de les sessions i més facilitats logístiques (sense especificar) per poder fer les visites. D’altra banda, els responsables dels centres de recerca estaven interessats a saber si les accions portades a terme tenien els resultats esperats.

 

Com podem aprofundir en aquestes idees?

El programa EscoLab, en funció dels resultats d'aquesta dinàmica i els seus objectius propis, proposa dos cursos de formació per a la próxima edició:

  • Curs dirigit al personal de centres de recerca (primera edició)

–Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica,...

–Proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats

–Compartint recursos: guies, toolkits,…

  • Curs dirigit al professorat (segona edició)

–Certificació oficial

–Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny de material didàctic)

 

Finalment, i com a resultat del treball, s'elaborarà un protocol de bones pràctiques amb recursos útils per a tothom.

 

Moltes gràcies a tots el que hi vàreu participar! i a l'IDIBAPS per cedir els seus espais.

 

*Dinàmica dissenyada pel CRECIM-UAB, centre de recerca dirigit per Digna Couso.


Comparte!

Otros


Celebra la Setmana Mundial del Cervell amb Escolab!

 

Un any més, Escolab se suma a la celebració de la Setmana Mundial del Cervell, amb noves propostes d'activitats...


18a edició del programa Escolab, participa-hi!

Benvolguts/des Escolabers,

Després del sorteig d’activitats anual celebrat al setembre, el programa Escolab ha arrencat amb força un curs...


Obertura de la inscripció al programa d'activitats Escolab 2023-2024

Us donem la benvinguda al nou curs Escolab 2023-2024!

 

Divendres 8 de setembre s'obre la inscripcióEscolab us desitja unes bones vacances d'estiu!

 

Benvolgudes i benvolguts escolabers, 

 

Un estiu més, acomiadem una nova edició del programa Escolab amb ganes de retrobar-nos al setembre...


Escolab: "La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca", una jornada amb mirada inclusiva

 

El passat dimecres 28 de juny, vam celebrar la jornada "La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca" sobre...


Inscripció a la jornada Escolab “La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca”

Benvolguts/des Escolabers,

 

Ens complau convidar-vos a la jornada sobre l'atenció a la diversitat funcional en les activitats...


Save the date | Jornada Escolab “La inclusió en les activitats educatives als centres de recerca”

 

Què hauria de tenir en compte per dissenyar una activitat de forma inclusiva al meu centre de recerca?

Com la podria adaptar per a...


Escolab Meets, descobreix recerca en salut

 

El passat 7 d’abril es va celebrar el Dia Mundial de la Salut


Apunta't a la Setmana Mundial del Cervell!

Del 13 al 19 de març celebrem, un any més, la Setmana Mundial del Cervell amb noves...


S'apropa la Setmana Mundial del Cervell a Escolab

Durant la Setmana Mundial del Cervell, a diferència de la resta del curs Escolab, són els centres de recerca que s’apropen a les aules per donar a conèixer el seu treball i els darrers...


+Ver más