Escolab

Resultats de la Trobada de la Comunitat Escolab i propostes de futur

La dinàmica de reflexió “Definint objectius i identificant punts de millora” recull les impressions dels principals implicats en l'iniciativa EscoLab: professorat i representants dels Centres de Recerca.

En la dinàmica*, es va demanar als participants que reflexionessin sobre quins consideraven que eren els objectius principals de la seva participació en la iniciativa Escolab: per què triaven (en el cas del professorat) o per què oferien (en el cas dels centres de recerca) aquest tipus d’activitat. Alhora, també se’ls va demanar que indiquessin possibles punts de millora per a la iniciativa, basant-se en la seva pròpia experiència.

Objectius i punts de millora van ser compartits entre els participants, classificant-se els mateixos en tres dimensions principals: Alfabetització científica, Vocacions Científiques i Foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

 

Objectius 

Quant als objectius de la iniciativa EscoLab, la majoria de participants van fer referència a aspectes relacionats principalment amb l’Alfabetització científica i el foment de les Vocacions cientificotècniques.

En el cas de l’Alfabetització, els participants van fer èmfasi en el valor afegit de la iniciativa quant al reconeixement del valor cultural i patrimonial de la recerca del nostre país, destacant que la participació de l’alumnat en les activitats EscoLab permetia apropar-los a la recerca local, fent valdre el caràcter punter i internacional d'aquesta. Alhora, es va destacar (principalment per part del professorat), el valor de les activitats en complementar el que ja es feia a l’aula, principalment aportant una visió més real de la teoria treballada a l’escola i permetent reflexionar sobre la naturalesa de la pràctica científica.

Pel que fa a les Vocacions, molts dels participants van afirmar que la participació en la iniciativa ajudava a motivar l’alumnat i atreure’l cap a les vocacions científiques i tècniques, tot i que no s’especificava com. També es va destacar la rellevància del contacte amb els centres de recerca per tal d’ampliar la visió dels i de les joves sobre les ciències en general i sobre les sortides professionals en concret.

D’altra banda, i en relació a la promoció de la RRI, els participants van valorar de la mateixa forma aspectes com la possibilitat de veure el valor social de la recerca, permetre la participació de la societat en la recerca i el fet de veure l’oferta d’aquestes iniciatives com una manera de fer un retorn a la societat dels esforços dedicats a la recerca.

Finalment, els participants van destacar altres aspectes més generals, com per exemple el fet que el contacte amb institucions punteres amb, per exemple, departaments de comunicació professionalitzats, permetien a les escoles agafar noves idees per tal de modernitzar la seva forma de funcionar.

 

Punts de millora

Pel que fa als punts de millora, la majoria de reflexions van fer referència de nou a aspectes lligats amb l’Alfabetització científica. En menor mesura, es va parlar també de les vocacions mentre que la resta de propostes tenien un caràcter més global.

Respecte a l’Alfabetització, tant professorat com representants dels centres de recerca van coincidir en la necessitat de poder adaptar millor l’oferta dels centres al nivell/necessitats de l’alumnat (per exemple al tipus de vocabulari a utilitzar o els continguts a tractar). En aquest sentit, es demanava un acompanyament dels responsables dels centres quant a didàctica i/o comunicació. Alhora, i en el cas del professorat, es va demanar ampliar la part pràctica de les visites, proposant una combinació equilibrada entre el format visita i el format tallers.

D’altra banda, respecte les Vocacions, alguns dels aspectes destacats van ser la necessitat d’emfatitzar la informació quan a recorreguts i sortides professionals de les persones que treballen en els centres de recerca. També es va demanar poder augmentar la presència de dones per tal de poder incidir en les vocacions de les noies.

Finalment, i sobre aspectes generals de millora, tant els docents com els responsables de l’oferta de les activitats van destacar la necessitat de millorar el treball previ abans de la visita, que permeti preparar a l’alumnat però també proposant un major contacte entre centre de recerca i professorat que pugui allargar-se també durant les visites. També es menciona la possibilitat de proposar treball posterior a les visites per tal d’aprofundir-hi i treure’n el màxim profit. El professorat, a més, va sol·licitar poder tenir una mica més d’informació sobre els continguts i objectius de les sessions i més facilitats logístiques (sense especificar) per poder fer les visites. D’altra banda, els responsables dels centres de recerca estaven interessats a saber si les accions portades a terme tenien els resultats esperats.

 

Com podem aprofundir en aquestes idees?

El programa EscoLab, en funció dels resultats d'aquesta dinàmica i els seus objectius propis, proposa dos cursos de formació per a la próxima edició:

  • Curs dirigit al personal de centres de recerca (primera edició)

–Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica,...

–Proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats

–Compartint recursos: guies, toolkits,…

  • Curs dirigit al professorat (segona edició)

–Certificació oficial

–Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny de material didàctic)

 

Finalment, i com a resultat del treball, s'elaborarà un protocol de bones pràctiques amb recursos útils per a tothom.

 

Moltes gràcies a tots el que hi vàreu participar! i a l'IDIBAPS per cedir els seus espais.

 

*Dinàmica dissenyada pel CRECIM-UAB, centre de recerca dirigit per Digna Couso.


Comparte!


Últimos comentarios

cmartinez@ · 13/05/2018 23:12 · Actividad relacionada "A l'abordatge! Podem navegar a partir de la posició de les estrelles? I sense moure'ns d'una cadira?"

La veritat és que teníem moltes ganes de fer l'activitat, els nostres alumnes estaven molt il·lusionats amb el fet de fer servir els simuladors, cosa que finalment no van fer i no ens van donar cap tipus d'explicació de perquè no ho podíem fer. A nosaltres el desplaçament des de Figueres no ens va compensar. Penso que si s'ofereix una activitat s'ha de complir amb el que es publicita. En resum estem decebuts amb la visita.

ipesquera@ · 13/02/2018 15:50 · Actividad relacionada "El misteriós món de les proteïnes"

EMT Granollers

cperezr@ · 01/02/2018 11:43 · Actividad relacionada "La recerca (biomèdica) com a sortida professional."

Hola, ara us enviem un mail amb totes les indicacions.

angelsbayo12@ · 31/01/2018 10:31 · Actividad relacionada "La recerca (biomèdica) com a sortida professional."

us escric en nom d'en Alexis Albelda de l'institut Banús per veure com quedem per la sortida que tenim pel proper 12 de febrer, em cal confirmar l'hora 15,30? I el lloc de trobada. Gràcies,

mtallad3@ · 30/01/2018 19:37 · Actividad relacionada "Programació mòbils Android"

Podenm disposar d'aquesta activitat per 2 o 3 grups el mateix dia 21/03/2018? Seriem uns 50 alumnes com a molt

+ Ver más comentarios




Otros


Estem actualitzant la nova edició d'EscoLab

 

La nova oferta d'activitats serà visible a partir del 3 de setembre.

Recordem al professorat que per poder participar en les activitats ha d'estar registrat al web d'EscoLab i que la primera...


Guanyadors del Concurs Tenim una idea!

 

El dissabte 9 de juny de 2018, s'han lliurat els premis de la Vè Edició del Concurs d'Escolab: Tenim una idea! 

 

Els premiats han estat els...


Finalistes del concurs Tenim una idea!

 

Aquestes són les idees finalistes de la Vª edició del concurs d'EscoLab Tenim una idea!:

 

CATEGORIA 1r i 2n d’ESO:

Categoria deserta.

...


Volem millorar el món que ens envolta! Tenim una idea!, i la volem explicar!

 

Concurs Tenim una idea!

Consulta les idees finalistes de les edicions anteriors del concurs a recursos 

Consulta 


AMPLIEM DE NOU EL TERMINI per a participar en el Concurs Tenim una idea! fins al 21 de maig

El concurs Tenim una idea! vol fomentar la participació activa dels estudiants en la recerca real a través de la proposta d’idees investigables.

...


D'on sorgeix una idea?

 

Necessitem el vostre ajut per animar als alumnes a participar en el concurs d'EscoLab Tenim una idea! El professorat esteu amb ells cada dia, sabeu el que els agrada i...


Què t'ofereix la Trobada d'Escolab?

 

 Un espai ple d'oportunitats!

 

Oportunitat de contactar amb altres docents amb els mateixos interessos.

Oportunitat de contactar amb l'alumnat i copsar...


'Connectem recerca i aula' a la TROBADA

"Vam gaudir molt de l'activitat perquè es notava que l'alumnat també en gaudia i n'estava interessat. La feina prèvia que va realitzar la Núria amb ells va ser clau per l'èxit!" 

...


Trobada de la Comunitat Escolab el 15 de març 2018

Seguim amb el procés compartit de millorar les activitats d’EscoLab, iniciat el curs passat. Fruit d’aquella Trobada es va proposar un curs de formació col·laboratiu per a professorat i...


Elles tenen el poder de canviar el món

 

El 2015 l'Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l'11 de febrer com el Dia Internacional de la dona i la nena a la ciència. L'objectiu és arribar a aconseguir l'accés i la...


+Ver más