Màquina Enigma: Com xifraven els nazis a la Segona Guerra Mundial (activitat de criptografia, àmbit matemàtic)

data 15/02/2024       hora de 10:00 a 11:30

Facultat de Matemàtiques i Estadística (UPC)

4t d'ESO

Taller Pràctic

Des d’un vessant lúdic, però rigorós, es pretén introduir a l’estudiant en el funcionament de la Màquina Enigma i el xifratge/desxifrat real amb aquest mètode criptogràfic.Així com en l’ambient històric en el qual se situa la Màquina Enigma en l’evolució de la Criptografia i el seu ús en la Segona Guerra Mundial.

L’activitat té un format de taller, amb el suport d'una presentació amb transparències que permeten situar l’ús d’aquest mètode criptogràfic.
S’utilitzarà un model físic que actua com una Màquina Enigma real de tres rotors. Es disposarà d'aparells per a grups d'almenys dos alumnes per màquina i s’aprendrà a xifrar i a desxifrar amb ella.

També s’explicarà com els estudiants poden construir una màquina per si sols (seguint una versió moderna del model estàndard ja proposat per Alan Turing).

Tot aquest coneixement es proporcionarà situant aquest mètode criptogràfic en el context de la història de la Criptografia, en l’ús que se'n va fer a la Segona Guerra Mundial, així com en el marc de la seva seguretat i relacionant-la amb la dificultat matemàtica (combinatòria) per trencar el mètode.

Descarregar PDF