Activitat EscoLab a l’IDAEA-CSIC

fecha 22/03/2024       hora de 11:00 a 13:00

Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA-CSIC)

3r d'ESO
4t d'ESO

Taller Práctico

Som un equip multidisciplinari de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA), pertanyent al Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) a Barcelona.

La nostra missió és estudiar l'impacte de l'activitat humana en el medi ambient. Analitzem l'efecte de multitud de contaminants, la qualitat dels nostres recursos hídrics, desenvolupem algorismes i avaluem els contaminants atmosfèrics.

Per a EscoLab 2023/2024 oferim 5 tallers sobre diferents àmbits d'estudi del nostre centre: contaminació atmosfèrica, toxicologia ambiental, biodiversitat, química analítica i recursos hídrics.

Sabies que els parcs infantils alliberen compostos tòxics?

Els cautxús dels parcs infantils alliberen partícules que poden ser nocives per a la salut humana. En aquest taller, els i les estudiants aprendran com s'analitzen aquests compostos. Aspiraran les partícules presents en la superfície de cautxú, extrauran els filtres i aprendran en el laboratori com s'analitzen les mostres i quina és la seva utilitat.

Apte per: 3r i 4t d’ESO, 1r Batx.
Investigadora: Inés González de Castro

Toxicologia en dàfnies i peixos

Has sentit parlar alguna vegada de la dàfnia, un petit crustaci gairebé microscòpic? I del peix zebra, un peix de laboratori?

Aquests animals són grans aliats de la recerca en toxicologia ambiental. L'estudi del seu comportament i del seu metabolisme, com la funció cardíaca, ens permeten esbrinar l'efecte dels compostos tòxics sobre el seu organisme i prevenir el risc per a la salut humana i el medi ambient. En aquest taller, l'alumnat podrà fer un experiment per tal d'esbrinar l'efecte d'alguns tòxics sobre el cor de les dàfnies i els peixos zebra.

Apte per: 3r i 4t d’ESO, 1r Batx
Investigadores: Juliette Bedrossiantz i Liliya Sokalchuk

Coneix els invertebrats aquàtics de les Illes Canàries

Sabies que a les Illes Canàries hi ha rius amb una gran biodiversitat? En aquest taller, l'alumnat observarà els macroinvertebrats aquàtics de les illes a través de la lupa binocular de laboratori. Parlarem de la seva ecologia i de la importància que tenen per mantenir sans els rius. També aprendrà sobre les tècniques que s'utilitzen en ciència per a agafar les mostres i estudiar aquests petits organismes aquàtics.

Apte per: 1r i 2n Batx
Investigadors: Miguel Cañedo Argüelles i Carlos Raúl Acosta Rivas

Assaig de laboratori: cromatografia amb clorofil·la

En aquest taller, els i les estudiants extrauran i veuran la separació de les diferents clorofil·les presents en una fulla de planta mitjançant una tècnica de laboratori anomenada cromatografia de capa fina. A més, analitzarem perquè es diferencien els colors mitjançant l'espectrofotometria.

Apte per: 1r i 2n Batx
Investigadors: Aina Queral Beltrán i Albert Menéndez Pedriza

Calcula el cicle de l’aigua urbà

A les ciutats, els edificis i carreteres estan fets de materials impermeables com a formigó i ciment que impedeixen que l'aigua circuli lliurement. Per contra, la vegetació i zones naturals afavoreixen que l'aigua circuli.

En aquest taller, hauran de construir la seva pròpia ciutat amb diferents elements que simulen tant les cases i les carreteres com la vegetació. Quan aboquin aigua amb una regadora, podran veure que com més vegetació hi hagi a la ciutat, menys aigua contaminada "s'escapa" cap a la mar. Hauran de calcular el volum d’aigua contaminada que va al mar depenent del tipus d’edificació que hagin escollit per a la seva ciutat.

D'aquesta manera visual s'explicaran conceptes com a contaminació difusa, ciència urbana i el cicle de l'aigua.

Apte per: 3r i 4t d’ESO
Investigadors: Marc Teixidó Planes, Diego Schmidlin i Carmen Sáez Camacho

Aquests tallers els agrupem en tres sessions diferents, una per a cada trimestre, tal com s’indica en el següent calendari:

30 de novembre 2023:

• Sabies que els parcs infantils alliberen compostos tòxics?
  • Toxicologia en dàfnies i peixos

22 de març 2024 (Dia Mundial de l'Aigua):

• Coneix els invertebtrats aquàtics de les Illes Canàries
  • Assaig de laboratori: cromatografia amb clorofil·la

5 de juny 2024 (Dia mundial del Medi Ambient):

• Calcula el cicle de l'aigua urbà
  • Toxicologia en dàfnies i peixos

Totes les sessions comencen a les 11 h i duren una hora i mitja aproximadament.

Consulteu el document adjunt per a més informació.

Descargar PDF