Escolab

Èxit de participació a la Trobada de la Comunitat Escolab

Mes de 60 persones van participar el proppassat 30 de març a la Trobada anual de la Comunitat Escolab celebrada a l'IDIBAPS, per parlar de com millorar les activitats del programa

Amb l'objectiu principal d'iniciar un procés de reflexió compartida per millorar les activitats Escolab, professorat i personal de recerca ens hem trobat per tal de dialogar i intercanviar opinions sobre els objectius reals del perquè fem les activitats o per què hi portem els nostres alumnes.

Dinamitzada per la Digna Couso, directora del CRECIM-UAB, la jornada s'ha estructurat en tres parts: una presentació del perquè de la Trobada, una dinàmica de reflexió i una cloenda.

 

I. Per què una trobada de la comunitat Escolab?

Quin és el punt de partida de la reflexió que ens proposem i quines són les inquietuds d’investigadors i docents?

En la present edició d'EscoLab s'ha dut a terme el curs de formació de 15 h per al professorat “El disseny de preguntes investigables a secundària: preparant els alumnes per a la participació ciutadana en la recerca a través de visites EscoLaben el qual es va iniciar ja una reflexió sobre per què visitar un centre de recerca amb alumnes des de la perspectiva RRI, es van donar eines per fomentar que els alumnes facin bones preguntes i preguntes investigables (i participin al concurs “Tinc una idea”) i també es va treballar cap al disseny d’alguna activitat pre, durant i post visita. Aquest curs ens ha servit per iniciar aquest procés de reflexió compartit.

De què volem parlar i què volem aconseguir? Els centres de recerca volen conèixer les expectatives del professorat quan visiten les seves institucions i per altra banda, estan interessats a obtenir idees clau per millorar i/o dissenyar les seves activitats. Per part del professorat, els interessa poder donar valor a les visites, millorar l’aprofitament i la motivació dels seus alumnes, i per tant, sol·licita més recursos per treballar a l’aula.

Les diferents activitats d’Escolab tenen la seva idiosincràsia i es fan per algun motiu, que no sempre és evident o explícit en l'oferta de l'activitat, pels docents que la trien, o inclús per l’investigador/a que ho porta a terme al final. Saber, però, quins són els objectius reals de cada activitat i les expectatives i necessitats dels docents és imprescindible per poder avaluar, millorar o simplement reflexionar sobre la seva avinentesa o la necessitat de fer petits canvis.

 

II. Per què fem/assistim a les activitats Escolab? Dinàmica de reflexió "Definint objectius i identificant punts de millora"

Dividits en 5 grups de treball, personal de recerca i docents hem conversat i dialogat respecte als objectius de la nostra participació en el programa. Els grups s'han dividit en funció de la tipologia de les activitats més comunes d'Escolab: tallers experimentals, visites amb demostracions o xerrades amb visita guiada.

Els objectius sorgits s'han classificat en tres dimensions principals: alfabetització científica, vocacions científiques i foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

Podeu llegir els resultats de la dinàmica aquí:  Resultats de la dinàmica

 

III. Com podem seguir millorant EscoLab? Propostes de futur

Cap a on volem que vagi EscoLab?

Emfatitzar la RRI. Apoderament dels alumnes per a la participació present i futura, de forma activa, crítica i informada, en la recerca.

Promoure l'alfabetització científica. Promoure la pràctica científica. Saber de ciència (conceptes, idees...) i sobre ciència (tècniques, procediments...). Potenciar les eines d'aprenentatge (explorar, convidar, confrontar, discutir, consensuar, participar, contextualitzar...)

Possibilitar les vocacions. L’aspiració és un factor important, s’aspira a allò que es coneix (orientació, professionalització,…). Les alumnes i l’alumnat en desavantatge sovint pensen “que no és per ells” o que “no valen”. Mostrar els perfils més diversos dels que disposem (identitat). Contribuir a la sensació d’èxit i satisfacció pel repte aconseguit (autoeficàcia). No contribuir als estereotips (desmitificar).

 

Com podem aprofundir en aquestes idees? L’Equip d’Escolab proposa de cara a l’any vinent, una formació per a investigadors / divulgadors de la ciència i per al professorat: 

Curs per al personal de recerca. Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica; proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats; compartint recursos: guies, toolkits,…

Curs per a docents amb certificació oficial. Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny material didàctic).

 

Hem acabat la Trobada coneixent-nos una mica millor a l’estona del pica-pica final.

 

 

El nostre agraïment a l'IDIBAPS per cedir els seus espais a la Trobada.

 


Comparte!


Últimos comentarios

cmartinez@ · 13/05/2018 23:12 · Actividad relacionada "A l'abordatge! Podem navegar a partir de la posició de les estrelles? I sense moure'ns d'una cadira?"

La veritat és que teníem moltes ganes de fer l'activitat, els nostres alumnes estaven molt il·lusionats amb el fet de fer servir els simuladors, cosa que finalment no van fer i no ens van donar cap tipus d'explicació de perquè no ho podíem fer. A nosaltres el desplaçament des de Figueres no ens va compensar. Penso que si s'ofereix una activitat s'ha de complir amb el que es publicita. En resum estem decebuts amb la visita.

ipesquera@ · 13/02/2018 15:50 · Actividad relacionada "El misteriós món de les proteïnes"

EMT Granollers

cperezr@ · 01/02/2018 11:43 · Actividad relacionada "La recerca (biomèdica) com a sortida professional."

Hola, ara us enviem un mail amb totes les indicacions.

angelsbayo12@ · 31/01/2018 10:31 · Actividad relacionada "La recerca (biomèdica) com a sortida professional."

us escric en nom d'en Alexis Albelda de l'institut Banús per veure com quedem per la sortida que tenim pel proper 12 de febrer, em cal confirmar l'hora 15,30? I el lloc de trobada. Gràcies,

mtallad3@ · 30/01/2018 19:37 · Actividad relacionada "Programació mòbils Android"

Podenm disposar d'aquesta activitat per 2 o 3 grups el mateix dia 21/03/2018? Seriem uns 50 alumnes com a molt

+ Ver más comentarios




Otros


Estem actualitzant la nova edició d'EscoLab

 

La nova oferta d'activitats serà visible a partir del 3 de setembre.

Recordem al professorat que per poder participar en les activitats ha d'estar registrat al web d'EscoLab i que la primera...


Guanyadors del Concurs Tenim una idea!

 

El dissabte 9 de juny de 2018, s'han lliurat els premis de la Vè Edició del Concurs d'Escolab: Tenim una idea! 

 

Els premiats han estat els...


Finalistes del concurs Tenim una idea!

 

Aquestes són les idees finalistes de la Vª edició del concurs d'EscoLab Tenim una idea!:

 

CATEGORIA 1r i 2n d’ESO:

Categoria deserta.

...


Volem millorar el món que ens envolta! Tenim una idea!, i la volem explicar!

 

Concurs Tenim una idea!

Consulta les idees finalistes de les edicions anteriors del concurs a recursos 

Consulta 


AMPLIEM DE NOU EL TERMINI per a participar en el Concurs Tenim una idea! fins al 21 de maig

El concurs Tenim una idea! vol fomentar la participació activa dels estudiants en la recerca real a través de la proposta d’idees investigables.

...


D'on sorgeix una idea?

 

Necessitem el vostre ajut per animar als alumnes a participar en el concurs d'EscoLab Tenim una idea! El professorat esteu amb ells cada dia, sabeu el que els agrada i...


Què t'ofereix la Trobada d'Escolab?

 

 Un espai ple d'oportunitats!

 

Oportunitat de contactar amb altres docents amb els mateixos interessos.

Oportunitat de contactar amb l'alumnat i copsar...


'Connectem recerca i aula' a la TROBADA

"Vam gaudir molt de l'activitat perquè es notava que l'alumnat també en gaudia i n'estava interessat. La feina prèvia que va realitzar la Núria amb ells va ser clau per l'èxit!" 

...


Trobada de la Comunitat Escolab el 15 de març 2018

Seguim amb el procés compartit de millorar les activitats d’EscoLab, iniciat el curs passat. Fruit d’aquella Trobada es va proposar un curs de formació col·laboratiu per a professorat i...


Elles tenen el poder de canviar el món

 

El 2015 l'Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l'11 de febrer com el Dia Internacional de la dona i la nena a la ciència. L'objectiu és arribar a aconseguir l'accés i la...


+Ver más