Escolab

Èxit de participació a la Trobada de la Comunitat Escolab

Mes de 60 persones van participar el proppassat 30 de març a la Trobada anual de la Comunitat Escolab celebrada a l'IDIBAPS, per parlar de com millorar les activitats del programa

Amb l'objectiu principal d'iniciar un procés de reflexió compartida per millorar les activitats Escolab, professorat i personal de recerca ens hem trobat per tal de dialogar i intercanviar opinions sobre els objectius reals del perquè fem les activitats o per què hi portem els nostres alumnes.

Dinamitzada per la Digna Couso, directora del CRECIM-UAB, la jornada s'ha estructurat en tres parts: una presentació del perquè de la Trobada, una dinàmica de reflexió i una cloenda.

 

I. Per què una trobada de la comunitat Escolab?

Quin és el punt de partida de la reflexió que ens proposem i quines són les inquietuds d’investigadors i docents?

En la present edició d'EscoLab s'ha dut a terme el curs de formació de 15 h per al professorat “El disseny de preguntes investigables a secundària: preparant els alumnes per a la participació ciutadana en la recerca a través de visites EscoLaben el qual es va iniciar ja una reflexió sobre per què visitar un centre de recerca amb alumnes des de la perspectiva RRI, es van donar eines per fomentar que els alumnes facin bones preguntes i preguntes investigables (i participin al concurs “Tinc una idea”) i també es va treballar cap al disseny d’alguna activitat pre, durant i post visita. Aquest curs ens ha servit per iniciar aquest procés de reflexió compartit.

De què volem parlar i què volem aconseguir? Els centres de recerca volen conèixer les expectatives del professorat quan visiten les seves institucions i per altra banda, estan interessats a obtenir idees clau per millorar i/o dissenyar les seves activitats. Per part del professorat, els interessa poder donar valor a les visites, millorar l’aprofitament i la motivació dels seus alumnes, i per tant, sol·licita més recursos per treballar a l’aula.

Les diferents activitats d’Escolab tenen la seva idiosincràsia i es fan per algun motiu, que no sempre és evident o explícit en l'oferta de l'activitat, pels docents que la trien, o inclús per l’investigador/a que ho porta a terme al final. Saber, però, quins són els objectius reals de cada activitat i les expectatives i necessitats dels docents és imprescindible per poder avaluar, millorar o simplement reflexionar sobre la seva avinentesa o la necessitat de fer petits canvis.

 

II. Per què fem/assistim a les activitats Escolab? Dinàmica de reflexió "Definint objectius i identificant punts de millora"

Dividits en 5 grups de treball, personal de recerca i docents hem conversat i dialogat respecte als objectius de la nostra participació en el programa. Els grups s'han dividit en funció de la tipologia de les activitats més comunes d'Escolab: tallers experimentals, visites amb demostracions o xerrades amb visita guiada.

Els objectius sorgits s'han classificat en tres dimensions principals: alfabetització científica, vocacions científiques i foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

Podeu llegir els resultats de la dinàmica aquí:  Resultats de la dinàmica

 

III. Com podem seguir millorant EscoLab? Propostes de futur

Cap a on volem que vagi EscoLab?

Emfatitzar la RRI. Apoderament dels alumnes per a la participació present i futura, de forma activa, crítica i informada, en la recerca.

Promoure l'alfabetització científica. Promoure la pràctica científica. Saber de ciència (conceptes, idees...) i sobre ciència (tècniques, procediments...). Potenciar les eines d'aprenentatge (explorar, convidar, confrontar, discutir, consensuar, participar, contextualitzar...)

Possibilitar les vocacions. L’aspiració és un factor important, s’aspira a allò que es coneix (orientació, professionalització,…). Les alumnes i l’alumnat en desavantatge sovint pensen “que no és per ells” o que “no valen”. Mostrar els perfils més diversos dels que disposem (identitat). Contribuir a la sensació d’èxit i satisfacció pel repte aconseguit (autoeficàcia). No contribuir als estereotips (desmitificar).

 

Com podem aprofundir en aquestes idees? L’Equip d’Escolab proposa de cara a l’any vinent, una formació per a investigadors / divulgadors de la ciència i per al professorat: 

Curs per al personal de recerca. Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica; proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats; compartint recursos: guies, toolkits,…

Curs per a docents amb certificació oficial. Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny material didàctic).

 

Hem acabat la Trobada coneixent-nos una mica millor a l’estona del pica-pica final.

 

 

El nostre agraïment a l'IDIBAPS per cedir els seus espais a la Trobada.

 


Comparte!


Últimos comentarios

lis.miguel@ · 21/11/2017 16:49 · Actividad relacionada "Museu de la FIB. Un recorregut per la història de la informàtica"

Hola! Em posso en contacte amb vosaltres des de la Fundació Adsis. Ens agradaria poder visitar el vostre museu, tot i que el nostre grup és de PFI de Informàtica. És un grup força avançat, i per això pensem que ho sabrien aprofitar. Que hi ha alguna possibilitat? Gràcies

mdolors.anton@ · 09/11/2017 13:02 · Actividad relacionada "El misteriós món de les proteïnes"

Ja està cancelada

tcapella@ · 30/10/2017 17:52

Bona tarda, Sóc la Teresa Capella de l'Escola IPSE Tinc adjudicada l'activitat: Del laboratori al pacient: com investiguem en un gran hospital data 31/01/2018 hora de 10:00 a 12:00 Places: 20 Resulta que el nombre d'alumnes serà com a molt, 10. Us ho dic per si alguna Escola també amb pocs alumnes pugués està interessada per completar les 20 places. Salutacions

escolab@ · 17/10/2017 13:57

Hola meritxell.plana@ Gràcies pel teu interès. Les activitats d'Escolab estan dirigides únicament a la comunitat educativa. Concretament per a secundària, batxillerat i cicles formatius. Salutacions.

meritxell.plana@ · 13/10/2017 10:35

Hola, M'agradaria saber si oferiu activitats fora de l'àmbit escolar adreçades a famílies amb nens. Gràcies per endavant

+ Ver más comentarios




Otros


Tenim una idea!

 

El concurs Tenim una idea!, és una iniciativa d’EscoLab per a fomentar la participació activa dels estudiants en...


Preguntes freqüents

 

Tens dubtes sobre el sistema de reserves d'EscoLab?

Has rebut la confirmació de la teva reserva i no saps què cal fer abans de fer la visita?

Saps com...


Activitats alliberades i llistes d'espera

 

 

Les activitats lliures o alliberades poden ser reservades directament a través del web.

Al llistat d'activitats, les identificareu amb...


Tot a punt per al nou curs EscoLab!

 

Ja està a punt la nova edició d'Escolab amb més activitats i nous centres de recerca! 

El període d’inscripció al sorteig s’iniciarà el...


Guanyadors del IV Concurs Tinc una idea!

 

Avui, 15 de juny de 2017, s'han lliurat els premis del IV Concurs Tinc una idea! a la sala d'actes de l'Institut Municipal d’Educació de...


Finalistes del IV Concurs Tinc una idea!

Moltes gràcies a tots els participanst i al professorat que ha animat a enviar propostes. 

Del total de formularis rebuts, hem seleccionat les següents idees finalistes:

...


Resultats de la Trobada de la Comunitat Escolab i propostes de futur

En la dinàmica*, es va demanar als participants que reflexionessin sobre quins consideraven que eren els objectius principals de la seva participació en la iniciativa Escolab: per què triaven (en el...


AMPLIEM TERMINI per a participar al Concurs Tinc una idea! fins el 17 de maig

 

El concurs s'adreça als alumnes que han participat en alguna activitat d'EscoLab.

T’has plantejat alguna vegada sobre quins temes cal fer recerca? T’agradaria millorar determinades coses que encara no...


Vine a la Trobada de la Comunitat Escolab el 30 de març 2017

Com dissenyar propostes de valor per a l’alumnat, per part dels centres de recerca? 
Com preparar l’alumnat per a les visites i fer un bon treball posterior a l’aula, per part dels...


Setmana Mundial del Cervell 2017

 

Barcelona celebra un any més la Setmana Mundial del Cervell, que enguany arriba a la seva 22a edició. De nou, els científics i les científiques dels centres...


+Ver más